Huler har historisk haft mange betydninger gennem tiden. De kan bl.a. symboliserer indgangen til det underjordiske, til den magiske verden, og moderskødet, fostertilstanden og det ubevidste. At gå ind i en hule kan være tegn på fortryllelse, bjergtagning og regression tilbage til den trygge oceaniske følelse i livmoderen. Hulen er helligsted i de ældste tider og brugt som fødested for guder for f.eks. Zeus, og åbenbaringssteder for profeter, f.eks. Muhammed. Mysteriekulten i antikken kunne foregå i en hule eller et rum formet som en hule (og himmelhvælving). Ligeledes er de ældste kendte malerier de cirka 32.000 år gamle hulemalerier fra stenalderen i den franske Grotte Chauvet. Det betyder, at malerkunsten er omkring seks gange ældre end skrivekunsten. 

Hulen på Holstebro Kunstmuseum er opbygget af bl.a. sølvpapir, tape, spånplader, pap, gamle tapeter, Anders And blade, vinyler, knuste køkkenlåger og parketgulve, perlegrus, madras skum, m.m. 
Tilsammen omdanner dette umiddelbare kaos af materialer og teknikker det firkantede, formelle museumsrum til en stor, organisk, rumlig collage.

Som assistenter til at opbygge Hulen, har vi haft elever fra Holstebro Produktionsskole og Dansk Talentakademis Kunst&Design Linje.

I skolernes efterårsferie, var børn og voksne inviteret til at udsmykke og bygge videre på hulen, i form af bl.a. hule malerier og tape afstøbninger af kropsdele. Derudover havde vi inviteret fortæller Ingrid Hvass og performance kunstner Sigrid C. Moses Jacobsen, til at fortælle historier i Hulen.

Idéen med at omdanne museumsrummet til en hule, har været at skabe en legeplads for børnenes univers og give dem mulighed for at udfolde og udtrykke deres egen kreative energi. Derudover er den også et symbolsk rum, der inviterer de voksne til at reflektere over værdier, normer og samværsformer. 


using allyou.net